Word abonnee

Compliance en klantbelang: de 7 wetten

Compliance is niet alleen een kwestie van voldoen aan wet- en regelgeving.  Je hebt ook nog te maken met het klantbelang. Kan het voldoen aan complianceverplichtingen samengaan met het centraal stellen van de klant? Ja, dat kan. Deze 7 wetten helpen hierbij.

1. Verantwoordelijkheid: je denkt voor je klant en niet voor de wet

De klant is koning. Maar compliance gaat verder. Je waakt over zijn belangen, zoals een goede ouder zorgt voor zijn kind. Je neemt verantwoordelijkheid. Dat is jouw vertrekpunt en niet wat de wet van je eist.

2. Betrokkenheid: je voelt je aangesproken door de regels

De regels zijn er niet alleen om evidente misstanden tegen te gaan. Ze spreken iedere professional aan op verantwoording en (nieuw/ander) gedrag. Bagatelliseer het belang van compliance niet, maar toon je betrokken en actief.

3. Beweeglijkheid: je beweegt mee met wat er gebeurt

Wat nu goed is, is morgen alweer passé. Realiseer je altijd dat regels meebewegen met de verwachtingen van de tijdsgeest. Voel en zie de stroom van verwachtingen en ga daarop in. Niets is in beton gegoten.

4. Zelfreflectie: je kijkt eerlijk naar jezelf

Hoe staat het ervoor bij jou? Pak je alle zaken op tijd op? Of verschuil je je achter juridisch gedoe? Is je dossier wel in orde? Krijgt de klant wat hij nodig heeft? Kijk open en kritisch in welke patronen je terecht bent gekomen.

5. Compassie: belangstelling is bij jou de aanjager en niet angst

Compliance doe je niet uit angst om boetes en aansprakelijkheid te voorkomen. Nee, de eerste drijfveer is er een van compassie voor de financiële vragen en kwetsbaarheden van je klant. Je legt verantwoording af aan hem vanuit toewijding en mededogen.

6. Sensitiviteit: je hebt gevoel voor de medemens

Een exacte wetenschap van regels toepassen en controleren is stap 1. Meeleven, voelen en vertrouwen geven is wat een klant wil en dat is stap 2. De complianceadviseur brengt beide werelden bij elkaar. Goed gedrag dwing je niet af met regels.

7. Standvastigheid: je bent jezelf en staat daarvoor

Compliancebewustzijn betekent dat je weet wat goed is en dat je daarvoor staat. Je volgt niet blind een wet of regel, omdat dat nu eenmaal moet. Je maakt daarentegen verbinding met de bedoeling van de wet en staat voor wat goed is voor je klant. Een betere wereld ligt in jouw handen en daar heb je volharding voor nodig.

Meer dan wet- en regelgeving

Compliance is zoveel meer dan alleen wet- en regelgeving. Lees de ‘Whitepaper Compliance: een vak in beweging’ en verrijk jezelf met waardevolle informatie over het compliancevak.
> Download gratis de whitepaper

In 1 dag meer inzicht in compliance

Van oudsher is compliance vaak belegd bij de administratief medewerker met juridische affiniteit. Van belang was dat de medewerker de wet kon uitleggen en kon toetsen of de interpretatie juist was. Tegenwoordig wordt er veel meer gevraagd van een medewerker met compliance als neventaak. Reden voor NIBE-SVV om voor deze groep een training te ontwikkelen.

De 1-daagse praktijkgerichte training Compliance voor financieel adviseurs gaat uitgebreid in op de nieuwe compliancerol, het werkterrein en de inbedding in de organisatie.

Nog geen abonnement op FLINK?
Dit artikel maakt deel uit van het online kennisplatform FLINK. Op FLINK vind je niet alleen de artikelen uit de Beursbengel, maar ook andere informatie voor de verzekeringsprofessional, zoals whitepapers, blogs, webinars en video's. Nog geen abonnement op FLINK? Neem dan nu een (proef)abonnement.

Andere artikelen: Artikelen